Może interesuje Cię również?
Zawód pedagoga to profesja twórczego przewodnictwa na drodze rozwoju przede wszystkim dzieci i młodzieży. Studiując zaś pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą absolwenci przygotowani są do konkretnych działań w obszarze wychowania i opieki, skupiając się na kluczowych aspektach rozwoju jednostki oraz jej zharmonizowanego funkcjonowania społecznego. W tym zakresie studenci zdobywają niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje do pełnienia roli profesjonalnego opiekuna i wychowawcy, z uwzględnieniem zadań profilaktycznych w obrębie różnorodnych uzależnień, dotykających współczesną młodzież.
W ramach tej roli zawodowej mieści się realizacja szeregu zadań związanych z udzielaniem swoistych form pomocy osobom w różnym wieku (tj. dzieci, młodzież, osoby dorosłe, także seniorzy), znajdującym się w trudnym położeniu życiowym, jak również przeżywającym szczególne trudności oraz pochodzącym ze środowisk dysfunkcyjnych. To wspomaganie podopiecznych i wychowanków w funkcjonowaniu dokonuje się poprzez niwelowanie, korygowanie nieprawidłowości oraz zapobieganie ich powstawaniu. Studenci tej specjalności uczą się przygotowywać wieloaspektowe diagnozy, które stanowią punkt wyjścia do projektowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych.
W trakcie I roku studiów obowiązuje wspólny program dla wszystkich specjalności, co pozwala na zdobywanie wiedzy pedagogicznej i ogólnohumanistycznej m.in. z filozofii, antropologii, psychologii, socjologii, historii wychowania czy psychospołecznych mechanizmów uzależnień.
Na II roku studiów rozpoczyna się kształcenie specjalnościowe m.in. z metod badań pedagogicznych, metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, poradnictwa pedagogicznego, diagnozowania edukacyjnego, edukacji zdrowotnej i profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem konkretnych osób i ich rodzin.
W trakcie III roku studenci wybierają seminaria dyplomowe i obok pracy nad dyplomem dopełniają program studiów przedmiotami np. z metod pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, subkultur młodzieżowych, edukacji międzykulturowej, profilaktyki uzależnień czy treningu twórczości, jako ważnego sposobu zapobiegania różnorodnym patologiom społecznym.
W ten sposób nasi absolwenci przygotowani są do prowadzenia pracy opiekuńczo-wychowawczej, socjalno-wychowawczej i profilaktycznej w placówkach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, a także w szeroko rozumianym środowisku otwartym. Posiadają kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy pedagogicznej, jako nauczyciel-wychowawca w świetlicach oraz w bursach i internatach, w ośrodkach wsparcia społecznego i zagrożeń rozwojowych, w pogotowiach opiekuńczych, w domach dziecka, w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, w ośrodkach pomocy dziecku i rodzinie, w placówkach diagnostyczno-konsultacyjnych, w placówkach terapii uzależnień oraz organizacjach administracji publicznej, zajmujących się dziećmi i młodzieżą.

Ponadto absolwenci naszych studiów mogą być przyjęci na preferencyjnych warunkach (20% zniżki czesnego), na uzupełniające studia magisterskie (MSU), z możliwością uzyskania uprawnień pedagogicznych poprzez studia podyplomowe z zakresu przygotowania pedagogicznego z 50% zniżką czesnego W ten sposób uzyskają dyplom mgr i świadectwo kwalifikacji pedagogicznych w tym samym czasie, co umożliwi pracę zawodową z dziećmi i młodzieżą na różnych etapach edukacyjnych.